Staat van Deventer

Laagste waarde Hoogste waarde

Beleving geluidsoverlast verkeer (2015)

Toelichting

Beleving geluidsoverlast verkeer
Gemiddeld heeft zestien procent van de Deventer bevolking vaak last van geluidsoverlast van verkeer (inclusief trein- en vliegverkeer. Dit is hoger dan in 2013, toen had vijftien procent van de Deventer bevolking last van geluidsoverlast. Naar wijk zien we twee uitschieters in Voorstad en Rivierenwijk/Bergweide waar een kwart van alle bewoners aangeeft vaak last te hebben van geluidsoverlast verkeer. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de ligging aan het spoor. De geluidsoverlast door verkeer is het hoogst in Bathmen. Daar ondervindt 34% vaak overlast van geluid door verkeer. De ligging nabij de spoorlijn en de A1 zorgt voor deze grote overlast.

bron: Gemeente Deventer

Colmschate-Noord

Deze wijk wordt begrensd door de spoorlijn Deventer-Almelo, de N348 en het Overijssels Kanaal, de Colmschaterstraatweg en Colmschate-Vijfhoek. De wijk wordt ontsloten door de Oostriklaan, die aansluit op de Holterweg, en het Wilgehaantje die van de andere kant op de N348 aansluit. Na de afronding van de buurt Platvoet begin jaren zeventig heeft Deventer enkele jaren moeten wachten op nieuwbouwlocaties. Vanaf halverwege de jaren zeventig zijn achtereenvolgens de buurten Het Oostrik, Groot Douwel en Blauwenoord gebouwd.

Het Oostrik is een woonbuurt die in 1974 is voltooid. De buurt wordt gekenmerkt door een vrij dichte bebouwing met circa een kwart etagewoningen. Het Oostrik bestond aanvankelijk geheel uit huurwoningen. Een groot deel hiervan is in de loop der  jaren verkocht.
De woningbouw in Groot Douwel startte in 1976. In 1985 is deze buurt voltooid. Met uitzondering van de etagebouw in het buurtwinkelcentrum (Zwaluwenburg) is er alleen laagbouw.  In de buurt Blauwenoord zijn in 1982 de eerste woningen opgeleverd. In 1986 is de buurt voltooid. Deze buurt omvat uitsluitend eengezinswoningen.