Staat van Deventer

Laagste waarde Hoogste waarde

Beleving geluidsoverlast verkeer (2015)

Toelichting

Beleving geluidsoverlast verkeer
Gemiddeld heeft zestien procent van de Deventer bevolking vaak last van geluidsoverlast van verkeer (inclusief trein- en vliegverkeer. Dit is hoger dan in 2013, toen had vijftien procent van de Deventer bevolking last van geluidsoverlast. Naar wijk zien we twee uitschieters in Voorstad en Rivierenwijk/Bergweide waar een kwart van alle bewoners aangeeft vaak last te hebben van geluidsoverlast verkeer. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de ligging aan het spoor. De geluidsoverlast door verkeer is het hoogst in Bathmen. Daar ondervindt 34% vaak overlast van geluid door verkeer. De ligging nabij de spoorlijn en de A1 zorgt voor deze grote overlast.

bron: Gemeente Deventer

Binnenstad

Geografisch gezien wordt het gebied binnen de oude vestigingswerken, waarvan nu vooral de grachtengordel nog zichtbaar is, tot de binnenstad gerekend. Uitzondering op deze regel vormt een gebied ingesloten door de Noordenbergsingel en de spoorlijn Deventer-Apeldoorn.

Het Centrum vormt het hart van Deventer. De Brink, met de vele horecagelegenheden, en het winkelgebied zijn belangrijke trekpleisters voor de stad.  De Deventer markt werd in 2014 uitgeroepen tot ‘De Beste Markt van Nederland’.

Het Bergkwartier kent veel middeleeuwse woningen die vanaf de jaren zeventig zijn gerestaureerd, waardoor de woonfunctie weer is versterkt. Ook vormt deze buurt het decor voor het jaarlijkse Dickens Festijn.

Het Noordenbergkwartier is een van oorsprong middeleeuws kwartier. In de jaren tachtig is hier hard gewerkt aan herstel van de buurt in het kader van ‘experiment buurtaanpak’

De grens van de  buurt Noordenbergsingel  is de spoorbrug over de IJssel. Het grasveld aan de kade is een bekende plek voor ontspanning bij zomers weer. Deze buurt herbergt ook enkele statige kantoorpanden.

Vanuit de vele statige kantoorpanden aan de Singel heb je een fraai uitzicht op het oude, door landschapsarchitect Springer ontworpen plantsoen met het Vogeleiland. Het plantsoen is ook de scheiding tussen de binnenstad en het centrale trein- en busstation. Ook kenmerkend is de nieuwbouw op het Boreelcomplex, dat zijn naam ontleent aan de voormalige kazerne van de Huzaren van Boreel.

De Raambuurt maakt deel uit van het stedelijke vernieuwingsproject de Grachtengordel, waarbij het accent ligt op het versterken van wonen. Het oude industriële karakter blijft wel zichtbaar. Oude en nieuwe woningen staan hier nog naast elkaar.

Het oorspronkelijke Knutteldorp is ontworpen in een tuindorp-concept door architect W.P.C. Knuttel en telde destijds 334 arbeiderswoningen. Rond 2000 zijn bijna alle huizen in Knutteldorp afgebroken en opnieuw gebouwd waarbij het oorspronkelijke stratenplan is gehandhaafd. Aan de IJssel zijn luxe appartementenflats gebouwd met zicht op deze rivier.